Tényleg állandóan a neten lógnak? „Kalauz” a Z-generációs munkavállalókhoz

Tényleg állandóan a neten lógnak? „Kalauz” a Z-generációs munkavállalókhoz

Vissza
Tényleg állandóan a neten lógnak? „Kalauz” a Z-generációs munkavállalókhoz

Tényleg állandóan a neten lógnak? „Kalauz” a Z-generációs munkavállalókhoz

Megérkeztek a munkaerőpiacra az első digitális nemzedék, a Z-generáció tagjai. Ez amellett, hogy számos lehetőséget rejt, kihívások elé is állítja a munkáltatókat. A húszas éveik elején járó fiatal munkavállalók ugyanis minden őket megelőző generációtól eltérő mentalitással, munkamorállal, készségekkel és elvárásokkal érkeztek meg a munka világába, a munkaadóknak pedig felkészülten kell fogadniuk őket. Hogyan lehet eredményesen megszólítani a Z-generációs munkakeresőket? Milyen elvárásokkal fordulnak jövendőbeli munkáltatóik felé? Mire érdemes felkészülniük a munkaadóknak? Blogcikkünkből kiderül!

Korábbi blogcikkünkben írtunk már a munkahelyi generációs sokszínűség előnyeiről és a többgenerációs csoportok együttműködésének elősegítéséről, azonban érdemes külön is szót ejteni a Z-generáció munkaerőpiacra való belépéséről is. Megérkeztek ugyanis az első digitális nemzedék tagjai, az 1990-es évek közepe – 2010-es évek eleje között született fiatal felnőttek.

Az információs kor szülöttei, a netgeneráció tagjai, a világ első globális nemzedéke, a digitális bennszülöttek, a globális falu első gyermekei – sokféle kifejezést használunk a Z-generáció tagjaira, melyek azonban mind ugyanazt a jelenséget írják le: ez a korosztály az internettel együtt, az okostelefonok térnyerésének korában nőtt fel. Beleszületett a digitális létbe és nem élt internet nélküli világban, mindez pedig alapvetően változtatta meg a korábbi generációkhoz képest a korosztály világhoz – és így, ezen belül a munkához – való hozzáállását is.

Mi jellemzi a Z-generációt?

Nagymértékű diverzitás, rendkívüli sokféleség jellemzi őket, de mindegyikük gond nélkül, mindennapi szinten navigál az internet világában, a multitasking pedig automatikus számukra. Általában függetlenek, szorgalmasak, magasan képzettek, fejlett problémamegoldó képességgel rendelkeznek, gyakorlatiasak. A Z-generáció tagjait ezenfelül meghatározza versenyképességük, versenyszellemük, valamint az, hogy arra vágynak, saját érdemeik alapján ítéljék meg őket. Mindemellett pedig rendkívül nagy igényük van a rugalmasságra, az autonómiára, és a közösségi lét megélésére.

Hogyan lehet őket megszólítani?

A Z-generációsok toborzása során fontos a különböző taktikák és módszerek testre szabása, a közösségi média intenzívebb használata, valamint az adott vállalat a korosztályon belüli megítélésének javítása. Elengedhetetlen a munkáltató egyedi értékeinek, illetve az adott pozíció értékeinek kiemelése is, illetve, hogy a fiatal úgy érezze, hasznos tagja tud majd lenni a csapatnak.

Milyen igényekkel és elvárásokkal érkeznek a munkaerőpiacra?

A Z-generációs munkavállalók számára rendkívül fontos az egyértelmű fejlődési lehetőség, a kihívást jelentő, értelmes, érdemi munka, a rugalmasság, a munka-magánélet egyensúly megléte, valamint a személyes kapcsolatok és a munkahelyi „well-being”.

Noha a kereset pozícióválasztás során a legfontosabb tényezők között szerepel, a Z-generáció számára nem minden a pénz: korábbi generációkhoz képest ennek a korosztálynak a legkevésbé fontos a magas bérezés. Ők inkább választanak alacsonyabb jövedelmet biztosító, de érdekes és kihívást jelentő pozíciót, minthogy olyan munkát végezzenek, ami bár többet fizet, de unalmas vagy értelmetlen.

A Z-generáció számára nagyon fontos a hitelesség, és elvárják, hogy ez megjelenjen munkaadójuk kommunikációjában is. Tudni akarják, mi történik a vállalaton belül, transzparens, nyílt és kétirányú kommunikációt várnak el a vezetőktől. Fontos, hogy úgy érezzék: személyesen hozzájuk szólnak.

A Z-generáció számára különösen fontos az egyediség, az identitás kifejezése és elfogadása, valamint a társadalmi szerepvállalás – igen, a munkaadójuk esetében is! A fiatalok megnyeréséhez a munkáltatóknak hangsúlyozniuk kell vállalásaikat, társadalmi elköteleződéseiket, többek között például a munkahelyi diverzitás, az egyenjogúság, a fenntarthatóság vagy az éghajlatváltozás terén is. Mindezeknek pedig nem csak a külső kommunikációban, a külvilág számára mutatott képben és közvetített értékekben, hanem a valóságban is meg kell jelenniük – tehát ezen a területen is fontos számukra a hitelesség és a transzparencia.

Milyen alkalmazott válik egy Z-generációs fiatalból?

A Z-generáció keményen dolgozik, komolyan veszi a munkáját, emellett autonóm és képes felelősséget vállalni a munkájáért – akárcsak a karrierjéért. Ez a korosztály hajlandó a szükségesnél akár többet is beleölni munkájába, ha azért elismerik. Nagy bennük a versenyszellem és igénylik, hogy saját érdemeik alapján ítéljék meg őket. Ebből is következik, hogy a folyamatos fejlődés, készségeik fejlesztése és az önfejlesztés is mind fontos számukra.

Noha ez a korosztály igényli az autonómiát, tud és szeret is egyedül, függetlenül dolgozni, a közösségi lét és szociális igényeik megélése rendkívül fontos számukra. Talán digitalizált életük miatt is, de a Z-generáció nagyra értékeli a személyes interakciókat és a közösségi élményeket. A munkahelyi közösségi érzés kialakítása fontosabbá vált, mint valaha.

Mire lehet számítani a munka világában a Z-generáció kapcsán?

A Z-generáció minden eddiginél nagyobb szintű rugalmasságot és egyénre szabott feladatkört, fejlődési pályát   kíván meg a munkaadóktól, így a munkáltatóknak ehhez is alkalmazkodniuk kell, ha a legjobb és legképzettebb kollégákat szeretnék bevonzani és megtartani. A Z-generáció munkaerőpiacra való belépése komoly befolyással lehet arra, hogyan működnek majd a jövő munkahelyei. A korosztály világszemlélete és a munkához való hozzáállása jelentős változásokat hozhat magával, azonban, ha a munkáltató nyitottan és befogadóan áll hozzájuk, a változások pozitív irányba mozdíthatják a szervezetet.

Érdekel, hogyan lehetsz vonzó a legjobb fiatal munkaerő számára? A széleskörű HR-szolgáltatásokat, többek között toborzás-kiválasztást is biztosító WHC Csoport szakértői egyedi igények alapján, ügyfélre szabott megoldásokat kínál bármely, HR-területen megjelenő kihívásra autóipari, FMCG, pénzügyi-, mezőgazdasági-, logisztikai-, és szolgáltató vállalatok számára egyaránt.

 

Felhasznált források:

Siouxfalls.business: Gen Z is entering your workforce. Are you ready for them?

Deloitte.com: Understanding Generation Z in the workplace

Socialchorus.com: Gen Z in the workplace: Everything you need to know

Online.csp.edu: Generation Z in the Workforce

Blog.cvonline.hu: Jön a Z generáció! – Kik ők és mit akarnak?

Kormanyhivatal.hu: Y és Z generáció mint a jövő munkavállalói

 

aon award 2018
kincentric award 2019
kincentric award 2020
kincentric award 2021
Családbarát Vállalat 2024