Hazánkban is egyre többen dolgoznak multikulturális környezetben, így a mindennapokban különböző kultúrájú és hátterű, más-más országokból származó kollégákkal kell együttműködnünk a közös célok elérése érdekében. Miközben a sokszínűség számos előnnyel járhat, az is gyakori, hogy a kulturális különbségek és eltérő viselkedési normák nehézségeket, vagy akár komolyabb konfliktusokat is okoznak a munkahelyi közösségekben. Hogyan alakíthatunk ki elfogadó és eredményes multikulturális csapatokat? Mely kompetenciák fejlesztésével kovácsolhatunk előnyt a diverzitásból? Legfrissebb blogcikkünkből kiderül!
A vezetőkkel, kollégákkal való gördülékeny és eredményes együttműködés nem csupán a szervezet egésze, de minden munkavállaló számára is elemi érdek: az elfogadó, támogató, kölcsönös bizalmon alapuló légkör az egyén és a csapatok eredményességének egyik legfontosabb záloga. A kulturálisan sokszínű munkaközösségekben azonban mindez az általánosnál is nagyobb nehézségekbe ütközhet, miközben a globalizált üzleti környezetben létfontosságú a kulturális különbözőségek hatékony kezelése, illetve a sokszínűségből fakadó előnyök maradéktalan kiaknázása.
Mit jelent a kulturális sokszínűség a munkahelyen?
A multikulturalitás vagy kulturális diverzitás (sokszínűség) az egyének közötti társadalmi, etnikai, vallási és nyelvi különbségekre vonatkozik. A más-más gyökerekkel rendelkező emberek gyakran nagyon is eltérően látják a világot, különböző viselkedési normákat követnek és tartanak elfogadhatónak, illetve merőben máshogy reagálnak bizonyos helyzetekre. A munkahelyi környezetben ez sokszor megnyilvánul például az időmenedzsmentben, a feladatok elvégzésének intenzitásában, a precizitásban és leginkább a kommunikációs készségek sajátosságaiban.
Tapasztalhatjuk például, hogy az észak-amerikai kollégák sokkal direktebben kommunikálnak, kerek-perec kimondják, amit gondolnak, ráadásul a legtöbb kihívás elé példátlan magabiztossággal állnak. Az északiak visszafogottabbak és kevésbé mutatják ki érzelmeiket, míg a latin munkavállalók nyitottak, beszédesek és természetes számukra a fizikai közelség. Érdemes azonban egy kalap alá venni az azonos kulturális hátterű kollégákat? Mely készségeinket fontos fejlesztenünk ahhoz, hogy a sztereotípiák helyett a különböző származású társaink előnyeit lássuk és a lehető legjobbat hozhassuk ki sokszínű munkaközösségünkből?
Kulturális kompetencia: kulcs a gördülékeny együttműködéshez
Kulturális kompetenciának a más kultúrákból származó emberekkel való hatékony interakcióra, kapcsolódásra való képességet nevezzük, vagyis azt, hogy valaki mennyire tud „jól kijönni” különböző vallási, társadalmi és gazdasági hátterű munkatársaival – ez a készség, illetve ennek tudatos fejlesztése pedig kiemelkedően fontos a multikulturális munkakörnyezetben dolgozók számára. Nemzetközi multivállalat sokszínű menedzsmenttel, szomszédos országokból érkező vendégmunkások: ezek már hazánkban is teljesen hétköznapi üzleti gyakorlatnak számítanak, és saját érdekünk, hogy a felmerülő nehézségekből előnyt kovácsoljunk.
A kulturális kompetencia fejlesztésének egyik legelső lépése a nyitottság és az elfogadás: szenteljünk időt és energiát annak, hogy valóban megismerjük kollégáinkat, legyünk érdeklődőek, mindeközben pedig tartsuk tiszteletben a másik ember személyes határait is! Mit tehetünk még, hogy eredményesebbek legyünk diverz munkakörnyezetben? A kulturális tudatosság képességének fejlesztésével megérthetjük, mi magunk hogyan reagálunk a tőlünk merőben különböző emberekre, és mindez milyen hatással van a kollegiális kapcsolatainkra. Fontos, hogy tudatosan túllépjünk a magunkban felfedezett sztereotípiákon és az előítéletes gondolkodáson, így mindenkit egyénileg, saját személyisége és viselkedése alapján ítélhetünk meg. Ehhez elengedhetetlen a fejlett önismeret is, hogy pontosan és világosan lássuk, mi magunk hogyan működünk a munkahelyi környezetünkben. Emellett sokat tehetünk a gördülékeny együttműködés érdekében, ha körültekintően tájékozódunk a csapatunkban dolgozó kollégák kultúrája, kommunikációs stílusa, szokásai terén – a különbözőségeket pedig képesek vagyunk elfogadni és tiszteletben tartani.
Egy dolog biztos: a multikulturális sokszínűség egyre elterjedtebbé válik majd a munkahelyeken, érdemes tehát tudatosan felkészülni rá és mindenekelőtt saját kulturális kompetenciánkon dolgozni. A jövőben az üzleti siker kulcsa a kultúrák közötti megértés, elfogadás, az akadálymentes kommunikáció és együttműködés lesz – kezdjük magunkkal!
A WHC Csoport tavaly szeptember óta minősített foglalkoztatóként újabb kilenc nem EU-tagország (vagyis harmadik ország) munkaerő-kínálatát tudja a hiányszakmákban a hazai cégek rendelkezésére bocsátani. A harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatására egyre több területen lehet szükség, így egyre több hazai vállalatnál kerülhet napirendre a különböző kulturális hátterű munkavállalók közötti gördülékeny együttműködés elősegítése.
Éppen új munka után nézel? Segítségre lenne szükséged a munkakeresésben? Vagy csak új lehetőségek iránt érdeklődsz? Nézz szét a WHC Csoport aktuális nyitott állásajánlatai között, vagy küldd el önéletrajzodat szakértőinknek!
***
Forrás:
Diversityresources.com: Cultural Diversity in the Workplace
Diversityresources.com: Workplace Cultural Competence – 7 Essentials
Universalclass.com: How to Handle Cultural Differences in the Workplace
Indeed.com: 4 Examples of Cultural Differences for Managers
Avocor.com: 6 Ways To Successfully Manage Cultural Differences In The Workplace